مدتی است که در دوره های جامع مدیریت بازاریابی سازمان مدیریت صنعتی  مبحث قیمت گذاری را هم تدریس می کنم. در چندین  سلسله نوشته متوالی  تلاش خواهم کرد،برخی چالشها و موضوعات مهم در حوزه قیمت گذاری در ایران را با شما به اشتراک گذارم.

محاسبه دقیق قیمت تمام شده (Cost)

قیمت گذاری از چند جهت موضوع مهم و تاثیرگذاری برای اکثر کسب و کار می باشد. اول اینکه تنها موردی از آمیزه بازاریابی است که منجر به کسب درآمد در شرکت خواهد شد و نیز ایجاد تغییراتی در آن برای صاحبان کسب و کار،امری ساده و امکان پذیر تر از ایجاد تغییر در سایر مواردآمیزه بازاریابی است. از سوی دیگر طراحی استراتژی های صحیح در قیمت گذاری می تواند در افزایش حاشیه سود شرکت ها نیز موثر باشد.

عوامل تاثیرگذار در تعیین قیمت را در یک مدل بسیار کلی می توان به سه دسته زیر تقسیم کرد :

  1. قیمت تمام شده (Cost)
  2. تقاضای مشتری (Customer)
  3. قیمت های رقبا (Competitors)

یکی از بزرگ ترین چالش ها در تعیین قیمت برای اکثر کسب و کارهای تولیدی در ایران، محاسبه دقیق قیمت تمام شده می باشد. اکثر واحد های تولیدی در تخصیص سربار بین محصولات مختلف خود دچار مشکل هستند و غالبا ساده ترین شیوه تسهیم سربار را که همانا رویکرد مساوات است در تخصیص سربار انتخاب می کنند. اتخاذ این شیوه در بسیاری از موارد موجب می شود، قیمت تمام شده برخی از محصولات کمتر از واقع و برای برخی دیگر بیشتر از وافع محاسبه گردد.

اما راه حل این چالش سال ها است که از سوی متخصصین حسابداری قیمت تمام شده، معرفی شده است.سیستم هزینه یابی مبتنی بر فعالیت یا مخفف آن ABC برای شرکت ها این امکان را فراهم می سازد که برآورد دقیق تری از قیمت تمام شده خود داشته باشند. اما بدلیل پیچیدگی هایی در استقرار  و نیز عدم امکان استفاده از نرم افزار های آماده حسابداری در این شیوه ،غالبا در اکثر شرکت های تولیدی  از این روش استفاده نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *